La Fundació Congost Autisme amb la col·laboració de la Fundació ONCE posa en marxa el projecte “El nostre paper a la societat: projecte de sensibilització sobre l’autisme amb discapacitat intel·lectual associada”.

La intenció del projecte és trencar l’estigma social que tenen les persones amb TEA greument afectades. Per aconseguir aquest objectiu, es desenvoluparan diferents activitats perquè un grup de persones amb TEA, discapacitat intel·lectual associada i greus trastorns de conducta, interactuïn amb els seus conciutadans i, alhora, puguin conèixer el dia a dia d’aquest col·lectiu, mostrant que malgrat tenir TEA i DI associada, tenen un paper a la societat.

També es farà l’exposició “Retrats amb personalitat” que vol capturar l’essència de cada persona. Reflectir amb cada fotografia la seva mirada i la seva personalitat per tal de connectar-la a la societat.

Amb aquest projecte volem visibilitzar les persones amb autisme greument afectades. Les persones amb grans discapacitats sovint queden apartades de molts àmbits de la societat: no tenen una feina habitual, no viuen en un habitatge com les de tots, no estableixen relacions socials fora del seu cercle familiar més íntim i moltes vegades resulten invisibles per al conjunt de la ciutadania.

Són persones que viuen en residències especialitzades, en la majoria dels casos són persones amb un grau de discapacitat superior al 85%, amb alguns problemes de mobilitat i amb un envelliment i un deteriorament cognitiu prematur, respecte a la població neurotípica.

Aquest fet fa que en el seu dia a dia participin poc de les activitats i esdeveniments socials que es duen a terme al municipi on resideixen i que, de mica en mica, es vagi reduint el seu cercle de persones conegudes i contactes.

La Fundació Congost Autisme ha detectat la necessitat de poder posicionar aquestes persones dins la societat amb el paper que els correspon com qualsevol altre ciutadà sense TEA ni discapacitat intel·lectual.

El projecte “El nostre paper a la societat” vol impactar en el conjunt dels ciutadans, especialment del municipi de la Garriga, oferint-los la possibilitat de tenir un coneixement de primera mà sobre l’autisme i donant-los la possibilitat de viure en una societat més diversa i oberta.